In het najaar van 2016 werd in Maastricht de opleiding Mindfulness op school gevolgd. Wat werd daar geleerd?
Tijdens deze opleiding leren deelnemers hoe zij leerlingen kunnen helpen om belangrijke, maar vaak ontbrekende vaardigheden te ontwikkelen. De opleiding biedt leerkrachten een duidelijke kapstok om Mindfulness op een natuurlijke manier in het dagelijkse onderwijsrooster op te nemen, met een minimale taakbelasting voor de bestaande leerkrachttaken. Het betreft een opleiding waarin leerkrachten vakkundig leren Mindfulness te geven aan leerlingen, ter bevordering van het sociaal-emotionele welbevinden én ter verbetering van het leerproces.
Hoe kunnen leerlingen zelf leren om al deze vaardigheden te ontwikkelen? Hoe krijgen zij tools aangereikt waarmee zij zelfstandig aan de slag kunnen, zodat inzichten, kennis, attitudes en vaardigheden zich van binnenuit ontvouwen en eigen worden, in plaats van dat ze van buitenaf worden opgelegd? Deze opleiding biedt hiervoor de juiste handvatten en leert leerkrachten op professionele wijze Mindfulness te integreren in hun begeleiding van leerlingen, met positieve effecten op zowel het welzijn als het leerproces.
(Talent) ontdekken
Leren in de klas, betekent je talent en plezier ontdekken. Wat vind je leuk om te doen? Wat niet? Wat gaat lastig? Welke hulp heb je nodig als je niet verder komt? Hoe ga je om met dingen die moeten? Soms moet je immers dingen doen, die je liever niet doet. Los van het feit of het leuk is of niet, het is onderdeel van alledag. Daarom zou het handig zijn om met zulke situaties om te leren gaan, zodat je makkelijker weet hoe je je weer prettiger kunt voelen. Dit alles, zodat je het uiteindelijk op een positieve wijze zonder de leerkracht kunt en je zelfredzaam wordt.
En omgaan met gevoelens
Leren in de klas, betekent het leren omgaan met de gevoelens en gedragingen van anderen en van jezelf. Daarbij is het van belang dat je elkaar onderling accepteert, ongeacht de etnische, culturele en sociale achtergronden. Maar ook dat je je eigen emoties en gedragingen leert reguleren voor een collectieve sfeer en daarmee een vriendelijk klassenklimaat met goede samenwerking. (Samen) om leren gaan met emoties en omstandigheden als pijn, woede, afschuw, verdriet, vreugde, angst, plezier en stress horen daarbij.
Leren leren
Leren vraagt om aandacht. Aandacht hebben voor wat je doet. Zodat je minder afdwaalt, onnodige fouten maakt en informatie mist. Zodat je niet steeds met andere dingen bezig bent. Zodat je netter werkt. Zodat je werk er preciezer van wordt.
Leren vraagt om concentratie. Zodat je oplet tijdens de instructie. Zodat je informatie opslaat en verwerkt. Zodat kennis beklijft en je vaardigheden groeien. Leren gaat over zelfregulatie: doelgericht en passend gedrag vertonen bij een leertaak.
Naast vele extra's, kwamen onder andere de volgende thema’s aan bod:
• Pedagogisch en didactisch handelen met Mindfulness
• Het stimuleren van een mindfulle houding bij leerlingen
• Het begeleiden van Mindfulness activiteiten bij leerlingen in het basisonderwijs
• Mindful lesgeven en modeling
• Achtergrondinformatie over Mindfulness
• Werken met de methode Mindfulness op school en vanuit deze opleiding dus ook werken met de methode in mijn praktijk Geertje’s Touch